De winnaars zijn bekend!

De afgelopen maanden is er door studenten van vormgevingsopleidingen in heel het land hard gewerkt aan de Hello Designer Wedstrijd. Onze mailbox stroomde vol met nieuwe ideeën voor ‘mislukte’ brocolli’s, verpakkingen voor ontbijtkoek, de presentatie van kweekvlees etc.

Uit de vele inzendingen is door een professionele jury een selectie gemaakt die vanaf volgende week te zien is in Design Museum Den Bosch.

Design Museum Den Bosch dankt alle betrokken studenten en docenten voor hun enthousiaste deelname aan Hello Designer.

Uit de vele inspirerende inzendingen koos de jury, in willekeurige volgorde, de volgende winnaars:

Kwees

Jopke Diepenbroek, Engineering, Design & Innovation / Brand & Packaging Design.

Toelichting Jopke:
“De naam van de overkoepelende lijn is KWEES. Een samenstelling van de woorden Kweek en Vlees. Dit woord is kort en krachtig.
Op dit moment is er nog een negatieve associatie met het woord kweekvlees. Daarom is er niet voor gekozen om kweekvlees expliciet te benoemen op de verpakking maar te kiezen voor slachtvrij vlees … Door het gebruik van de donkere achtergrond met de groene kleur,
wordt de klinische associatie met kweekvlees vermeden. Ook draagt de groene kleur bij aan het ‘beter welzijn’ gevoel.”

Commentaar Jury:
” ‘Kwees’ is een compleet concept. Een zorgvuldig uitgewerkt onderzoek en ontwerp waarin aandacht is besteed aan zowel het imago als de boodschap van het product”

Brocli

Michelle van Elteren, Tim Fransen, Loïs Blom en Kaylin Bartelings, Grafisch Lyceum Utrecht

Toelichting ontwerpers:
“Ons idee was om kleine broccoli in een zakje te doen en te verkopen als snacks. Het is makkelijk mee te nemen en je hebt gelijk een gezonde snack voor tussendoor.”

Commentaar Jury:
“Dit ontwerp is vrolijk en van deze tijd. Het concept speelt in op de hedendaagse behoefte van de gekozen doelgroep. De transparante verpakking geeft een eerlijk en vers imago”

Ontbijtkoek AH

Erja Veldhuis, Mediavormgeving op het Drenthe College in Emmen

Toelichting Erja:
“Wat mij opvalt aan mijn concurrentieonderzoek is dat ze allebei dezelfde kleuren gebruiken voor de verschillende soorten. Rood voor naturel, bruin voor volkoren en blauw voor light. Ik wil ook deze kleuren gaan gebruiken. Hierdoor blijft voor de klant herkenbaar welke soort het is. Ik heb handgeschreven en “oude” lettertypes opgezocht. Ik wou graag de typografie in dezelfde stijl doen als dat het nu is, omdat het zo herkenbaar blijft.”

Commentaar Jury:
“Er is goed nagedacht over umfeld (schap en concurrentie) en de onderscheidendheid. Het ontwerp is passend bij AH”